Co je jet lag? A jak si s ním poradit při cestě přes časová pásma?

Co je jet lag? A jak si s ním poradit při cestě přes časová pásma?

Cestování je na jednu stranu skvělé, ale na druhou stranu může způsobit řadu problémů. Stejně jako při jízdě autem nebo autobusem někteří lidé trpí nevolností, tak při dlouhém letu letadlem zase hrozí, že se projeví takzvaný jet lag. Tato zdravotní komplikace však není dána letem jako takovým, ale rychlým přechodem přes několik časových pásem. Pojďte se podívat, o co se jedná, jak lze jet lagu předcházet a jak ho úspěšně potlačit.

Co je to jet lag?

Pojem jet lag velice často lidem nic neřekne, ačkoliv se jim klidně mohlo stát, že si tímto stavem sami prošli. Pokud také netušíte, co je jet lag, možná jej budete znát pod názvem pásmová nemoc, která se také někdy nazývá desynchronóza. Jet lag lze doslova přeložit jako tryskáčové zpoždění, což velice dobře vystihuje pravou podstatu tohoto syndromu.

Jet lag je fyzický stav, který nastává po velmi rychlém překonání více časových pásem (jako minimum bývá uváděno 2 – 5 časových pásem). Čím větší časový posun nastane, tím je větší pravděpodobnost, že se vám pásmová nemoc nevyhne. Záleží však na mnoha dalších faktorech. Velkou roli hraje váš věk, s jehož přibýváním se odolnost proti jet lagu snižuje, psychická pohoda i celková náchylnost k projevu tohoto syndromu. Příznaky také bývají horší při cestě na východ než při letu na západ.

Jak se jet lag projevuje?

Projevy jet lagu bývají různé. Všechny symptomy se nemusí vyskytovat naráz, naopak různí lidé mívají různé projevy. Obvykle je pásmová nemoc spojována s únavou po celý den, nespavostí v noci a celkovým narušením přirozených biorytmů. Může se také dostavit nechutenství, plynatost a pocit vyschlých úst. V závažnějších případech pak hrozí i horší komplikace jako například:

  • dezorientace a iracionální jednání
  • žilní trombóza
  • nevolnost a zvracení

Prevence pásmové nemoci před letem

Pokud na pásmovou nemoc trpíte, neexistuje bohužel žádný stoprocentní návod, jak jí předcházet. Znatelně však lze její účinky zmírnit díky vhodné přípravě. Základem je se předem zbytečně nestresovat. To platí zejména v případě, že cestujete s vašimi ratolestmi. Na jet lag u dětí má velký vliv psychika. V případě, že vycítí nervozitu u vás, budou let zvládat sami také obtížněji.

Dobré je, pokud máte čas, se na změnu připravit postupně. Posouvejte si například běžné fungování svého denního režimu. Pomalým přivykáním nebude změna tak razantní. To však nelze praktikovat vždy, zvláště kvůli zaměstnání a pracovní době. Proto se také nejčastěji vyskytuje jet lag při návratu z dovolené, kdy se většina lidí hůře adaptuje, nebo u neplánovaných cest. Pokud si nemůžete časový režim upravit, dbejte alespoň na kvalitní a co nejdelší spánek.

Jak se bránit pásmové nemoci v letadle?

Nejlepší variantou je, pokud se vám podaří v letadle usnout a probudit se do nového rána v cílové destinaci. Proto také raději vybírejte ranní lety. Máte-li problém se spánkem v letadle, zkuste si udělat maximální pohodlí. Vezměte si pohodlné a volné oblečení a pod hlavu polštářek. Skvělým pomocníkem je maska na oči. Rozhodně si však neberte sedativa ani jiné uklidňující prášky. Ty by mohly vše jen zhoršit.

Jediným takříkajíc povoleným práškem je melatonin, který pomáhá se spánkem způsobem přirozeným pro lidský mozek. Pokud chcete spát, nepijte kávu ani žádné jiné povzbuzující nápoje a nedívejte se před odletem do obrazovek mobilních telefonů a tabletů. Modré světlo, které produkují, znesnadňuje proces usínání.

V případě, že nebudete v letadle moci usnout, nenuťte se do toho. Nepomůže-li vám melatonin ani neprůhledné brýle na spaní, jen odpočívejte. Čas od času se protáhněte nebo se projděte v uličce. Nezapomínejte během doby letu dodržovat pitný režim, jezte hodně ovoce, vitamínů a naopak se vyhněte nevhodným potravinám, jako jsou:

  • alkoholické nápoje
  • příliš mastné nebo špatně stravitelné jídlo
  • jídlo, na které nejste zvyklí

Jak se zbavit jet lagu, když už se vyskytne

Přestože dodržíte všechna preventivní opatření, může se stát, že vás jet lag potká. Naštěstí existuje několik způsobů, jak překonat pásmovou nemoc a jak se jí nejlépe zbavit, když už nastane. Pokud nemáte větší problémy, než je únava, stačí jen počkat. Všechny příznaky obvykle samy po čase odezní. Může to trvat hodiny až několik dní.

Základem je aktivita. Snažte se nejít si lehnout hned po příletu, ale vydržte až do večera, aby se vám nenarušil režim dne a noci. Díky větší únavě totiž předejdete nespavosti. Co se týká konzumace vhodných potravin, platí to samé co v letadle – lehké, plné vitamínů, hodně vody a žádný alkohol.

V případě, že je vám špatně od žaludku, držte se dietních jídel. Pokud se vám točí hlava, je doporučováno si po letu vyzout boty a stát přímo nohami na zemi. Celkově může proti pásmové nemoci pomoci pití bylinkového čaje. Pro srovnání si spánkového režimu je pak velice prospěšné si dát večer teplou a ráno studenou sprchu. Začnou-li se u vás objevovat vážnější příznaky, vyhledejte pomoc lékaře.

Související diskuze

Přidat příspěvek Přidat novou diskuzi

Prozatím nikdo nezaložil diskuzi na téma. Buďte první.


Přečtěte si další informace

V průvodci neleznete užitečné informace o zemích, které pravidelně aktualizujeme

Zobrazit všechny průvodce