Máte zpožděný či odložený let? Víme, na jaké odškodnění máte nárok a jak ho získat

Máte zpožděný či odložený let? Víme, na jaké odškodnění máte nárok a jak ho získat

Blíží se prázdniny a s nimi neodmyslitelně spjatá doba dovolených. Bohužel i nejlépe naplánovaná cesta může být narušena nepříjemností v podobě zrušení či odložení letu. V takovém případě bude většina z nás chtít kompenzaci neboli odškodnění. Víte však, v jakých případech máte na odškodnění nárok a jak ho získáte?

Základní pojmy pro posouzení nároku

Při posuzování nároku na odškodnění hraje roli to, co se konkrétně s vaším letem stalo. Posuzujeme tři základní situace:

  • zpoždění letu: odložení letu o několik hodin či dní
  • zrušení letu: úplné zrušení letu s kratším či delším předstihem
  • nevpuštění na palubu: děje se v důsledku overbookingu neboli přebookování Zjednodušeně řečeno se jedná o situaci, kdy společnost prodá více letenek, než je kapacita letu nebo v případě spojení dvou. Nevpuštění na palubu a zrušení letu mají stejné podmínky pro odškodnění i výši kompenzace.

Zpoždění letu – podmínky odškodnění a na co máte nárok

Podmínky pro vznik nároku na odškodnění:

  • let byl odložen o více než 3 hodiny 
  • o odškodnění lze požádat až 3 roky zpětně
  • na náhradu má nárok ten, kdo se letu zúčastnil a komu vznikla ztráta v důsledku odložení letu, nikoli plátce letenky
  • výše náhrady se určuje dle délky let

Výše náhrady:

  • 250 EUR: při letech kratších než 1 500 kilometrů
  • 400 EUR: lety v rámci EU, Norska, Švýcarska a Islandu delší než 1 500 kilometrů nebo lety mimo EU v délce 1 500 až 3 500 kilometrů
  • 600 EUR: lety delší než 3 500 kilometrů
  • Ověřit výši náhrady podle čísla letu

Zrušení letu a odmítnutí nástupu na palubu – podmínky odškodnění a na co máte nárok

Podmínky pro vznik nároku na odškodnění:

  • let musí být zrušen 14 a více dní před odletem
  • současně vám společnost nesmí v období 7 až 14 dní před odletem nabídnout jiný let s odletem maximálně o 2 hodiny dříve, než byl původně plánovaný odlet a příletem ne déle než 4 hodiny později oproti původně plánovanému letu.
  • nebo vám společnost nesmí v období do 7 dní před odletem nabídnout jiný let s odletem maximálně o 1 hodinu dříve, než byl původně plánovaný odlet a příletem ne déle než 2 hodiny později oproti původně plánovanému letu.

Výše náhrady:

  • 250 EUR: při letech kratších než 1 500 kilometrů
  • 400 EUR: lety v rámci EU delší než 1 500 kilometrů nebo lety mimo EU v délce 1 500 až 3 500 kilometrů 
  • 600 EUR: lety delší než 3 500 kilometrů
  • kromě kompenzace vám musí společnost také vrátit cenu letenky nebo nabídnout náhradní let
  • Ověřit výši náhrady podle čísla letu

Hraje roli země odletu a sídlo společnosti?

Ano, jelikož se podmínky pro kompenzace za zpoždění či zrušení letu řídí nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, musí být pro přiznání nároku na kompenzace za odložený či zrušený let splněny tyto podmínky:

  • musí se jednat o let uvnitř EU s jakoukoliv leteckou společností
  • odlet je z místa mimo EU, přílet v EU a letecká společností z EU
  • odlet je z EU, přílet mimo EU s jakoukoliv leteckou společností

Poznámka: k zemím EU se při posuzování počítá i Norsko, Island a Švýcarsko

Mám při zpoždění letu nárok na občerstvení, dopravu nebo ubytování?

Ano máte, a to v závislosti na délce zpoždění a bez ohledu na důvod zpoždění letu. Nárok na občerstvení vzniká již 2 hodiny po původně plánovaném datu odletu zpožděného letu. Při kratších zpožděních obvykle dostanete menší občerstvení v podobě voucheru, který uplatníte ve fast foodech na letišti. Máte také nárok na dva bezplatné hovory.

Při čekání přes jednu či více nocí vám vzniká nárok na hotel, dopravu na ubytování a stravu. V případě, že se bude aerolinka se zajištěním hotelu zdráhat, můžete si ho zařídit na vlastní náklady a následně částku vymáhat na společnosti.

Pokud máte let s garantovaným přestupem a kvůli jednomu zpoždění vám vznikne další zpoždění v destinaci přestupu, musí se o vás aerolinka postarat i v přestupní destinaci.

Co jsou to mimořádné okolnosti?

Aerolinky se v případě neuznání vyplacení kompenzace mohou odvolávat na tzv. mimořádné neboli nepředvídatelné okolnosti. Jaké to jsou:

  • stávka zaměstnanců letiště či zaměstnanců řízení letového provozu
  • politické nepokoje
  • nepřízeň počasí
  • problémy na letišti (požár, srážka s ptáky)

Poznámka: pozor, stávka zaměstnanců letecké společnosti není nepředvídatelná okolnost.

Jak se domoci svých práv?

Náhrada za zpoždění či zrušení letu není vždy jednoduchou záležitostí. Proto je důležité nepodcenit přípravu na případný spor už na letišti (pokud se o zrušení a zpoždění dozvíte až zde). V první řadě se snažte nepodlehnout panice a stresu a jednejte v klidu a s rozvahou. Vyhledejte pracovníky letecké společnosti pro další informace, nechte si vystavit potvrzení o zrušení či zpoždění letu a vyfoťte si příletovou a odletovou tabuli. Určitě nevyhazujte palubní lístek, potvrzení rezervace letu i výpis z účtu potvrzující zaplacení. Následně máte tři možnosti, jak odškodnění vymáhat:

  • zkusit se se společností domluvit sami, což je obvykle ta nejzdlouhavější a obvykle nejméně úspěšná varianta
  • najmout si právníka, který za vás bude komunikovat a případně připraví i žalobu
  • obrátit se na společnost, která se kompenzacemi za odložené či zrušené lety zabývá. Za úspěšné vymožení náleží společnosti předem stanovená odměna v procentech. Nedostanete tak zpátky 100 % náhrady, zato je zde největší šance na úspěch. Na které společnosti se můžete obrátit? Jsou to například Vaše nároky, Zpožděno nebo ClaimCloud.

Byl Vám zrušen nebo zpožděn let?

Ověřte si nárok na odškodnění za zpoždění letu nebo zrušení letu. Výše náhrady může dosáhnout až 600 € a lze o ni požádat až 3 roky zpětně. Zkontrolujte si zdarma výši náhrady.